Kasvuyrittäjyyden toteemi, Kasvu-shamaanikin on jo nähty |
Hapuilusta kiimaan ja kohti 2020-lukua
Kauppa- ja teollisuusministeriön kansliapäällikkö Erkki
Virtanen pohti KL Optiossa vuoden 2007 alussa syitä siihen, miksi niin harva
haluaa kasva. Häntä lainaten: ”Suomeen perustetaan vuosittain yli 20 000 uutta
yritystä. Vain 1-2 prosenttia yrittäjistä ilmoittaa ensisijaiseksi tavoitteekseen
nopean kasvun. Panee kysymään, onko tässä yhteiskunnassa jotain sellaisia
elementtejä, jotka estävät kasvun tai eivät ainakaan motivoi kasvamaan.”
Päätimme yrittäjäkollegani kanssa tehdä asialle jotain ja
järjestimme Jyväskylän Paviljongissa Minustako kasvuyrittäjä -seminaarin
elokuussa 2008. Osallistujia tuli ensi yrittämällä yli sata.
Omassa alustuksessani pohdin, miksi pitäisi kasvaa. Neljä
hyvää syytä olivat ja ovat
- Kasvu tarjoaa kannusteita
- Markkinat kasvavat: jos ei itse kasva, niin jää paikalleen ja kuihtuu pois
- Saavutetaan kustannushyötyjä: oppiminen kumuloituu, mittakaavaedut
- Kasvu houkuttelee hyviä työntekijöitä
Seminaarimme motoksi kiteytyi ”Kasvuyritystoiminta on pitkäkestoinen moniottelu”. Samoihin aikoihin julkaisin myös G5 -kasvumallin (kuva), joka liittyy kasvun välttämättömiin edellytyksiin.
Kahdeksan vuoden aikana on tapahtunut paljon.
Kasvuyritystapahtumia on useita. Kansainväliset mittasuhteet saaneen Slushin
lisäksi mieleen tulee ainakin Kasvu Open, Grow Up -kasvuyrityskilpailu ja
Kauppalehden kovimpien kasvajien palkinnot.
Kasvu esiintyy sanana joka
puolella. Tänään juuri radiossa kuulin, että Elyt, TE-toimistot ja
maakuntaliittojen palvelut on tarkoitus yhdistää maakunnallisiksi Kasvupalveluiksi.
Tyylilajien joukosta löytyy suoranaista kasvun kiimaa. Vai
mitä ajatuksia herättävät:
- kasvu kuuluu kaikille
- kiihdyttää yrityksesi kasvuun
- yli 900 Suomen menestyneimmän yritysjohtajan osaaminen …
- 700 tulevaisuuden potentiaalisen suuryrityksen kasvuideat …
- etsitään Suomen kovinta kasvuhakuista yritystä
- kasvun kirkkaimmat tähdet – 80 finalistia
- Kasvu Open Karnevaali
Tulokset tähän mennessä
Miten kasvuyritysbuumin tulokset näkyvät vai näkyvätkö?
Kasvuyrittäjyydestä on tullut valtavirran ilmiö. Kulttuuri
on maassamme muuttunut kasvulle myönteisemmäksi. Kansantalouden kovilla
mittareille vaikutukset eivät kuitenkaan vielä näy.
Vuoden 2009 maailmanlaajuisen talouskriisin aloittamana Suomen
talous on ollut viime vuodet
kohmeessa. Sitä kuvaa BKT:n vuosimuutos (kuva).
kohmeessa. Sitä kuvaa BKT:n vuosimuutos (kuva).
Suomen kaikkien yritysten liikevaihto on viimeisten neljän
vuoden aikana lievästi laskenut, mutta samalla taseet ovat merkittävästi
pullistuneet. Pk-yritysten liikevaihdot ovat pysyneet ennallaan ja silläkin
puolella taseet ovat kasvaneet. Eivät laiskat taseet ainakaan valtakunnan
tasolla kasvuhaluista kerro.
Kasvuyritykset ovat eri asia kuin kasvavat yritykset
Kasvuyritys on käsitteenä moniulotteinen. Jotkut
tarkoittavat sillä kovilla mittareilla osoitettavaa usean vuoden liikevaihdon
tai tuloksen kasvua. Toisille kyse on kasvuhakuisuudesta eli asenteesta.
Kasvuasenne realisoituu kasvuna vasta vuosien päästä.
Kymmenenkin vuotta on lyhyt aika. Analogia löytyy kouluista. Innokkaista
koululaisista matka työelämän ammattilaisiksi opiskeluineen ja työkokemuksen
hankkimisineen kestää 10 – 15 vuotta.
Kasvuhakuisuus sisältää myös suuria riskejä. Useimmat
kasvuhakuisista yrityksistä menevät nurin, mutta onneksi samalla kokemus
karttuu ja aina joku menestyy. Ilman riskejä ei uutta synny eli riskittömyys on
todellisuudessa suurin mahdollinen riski pitkällä aikavälillä.
Uuden kasvuyrityskulttuurin tulokset näkyvät koko kansantalouden
mittareissa hyvässä lykyssä
2020 – 30 luvulla monista yrityskohtaisista
menestystarinoista huolimatta. Lähivuosien kasvua voivat synnyttää vain jo
vankan aseman omaavat yritykset. Sellaiset, joilla on osaamista, hyvät tuotteet
ja vahvat taseet. Miten niiden kasvuhalut saadaan heräämään? Se on mielestäni
hyvä kysymys - siitä jatkossa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti