keskiviikko 20. maaliskuuta 2013

Strategiaprosessi toimivaksi

Hyvä strategia on yksinkertainen, ymmärrettävä ja innostava. Se vastaa kysymykseen mitä haluamme saavuttaa ja miten sen teemme.

Tuskin minkään asian ympäriltä on kirjoitettu yhtä paljon kirjallisuutta, joka on täynnä epäselviä ja päällekkäisiä käsitteitä, monimutkaisia kaavioita ja kuvia. Guruja on moneen lähtöön.

Huonon strategian tekeminen on helppoa. Hyvän strategian luominen on vaativaa. Vielä vaativampaa on saada suunnitelmat kohtuudella toteutettua maailman ympärillä koko ajan muuttuessa.

Kannattaa tehdä sellaisia strategioita, jotka voi itse myös toteuttaa. Toimenpiteiden tulee olla muotoa: kuka tekee mitä. Välillä törmää strategiapapereihin, jotka ovat muotoa ”Kyllä me ollaan hyviä” tai ”Me toivomme, että ...” tai ”Asiat vain tapahtuvat, koska joku toivottavasti tekee jotain”.

Hyvä strategiaprosessi on jatkuva, takaisinkytketty luuppi. Mennyttä ovat ne ajat, jolloin oltiin kerralla viikko korpihotellissa strategioita tekemässä. Edetään mielummin usean iteraation kautta, asioita jatkuvasti parannellen. Seurataan markkinan kehittymistä ja ennakoidaan muutoksia sekä oman toteutuksen etenemistä. Palataan strategiatyöhön aina tarpeen mukaan.

Strategiaprosessiin kannattaa ottaa mukaan erilaisia ihmisiä omasta organisaatiosta ja sen ulkopuolelta. Kannattaa hakea eri näkökulmia. Parhaat ideat tulevat käytännön tekijöiltä.

Strategia ei tarvitse muotisanoja. Pitkälle päästään, kun pystytään vastaamaan seuraaviin kysymyksiin:
  • mitä haluamme saavuttaa?
  • missä markkinassa ja millä eväillä toimimme?
  • mitä muutoksia näemme ympärillämme?
  • millä ja miten ansaitsemme rahaa?
  • millä toimenpitellä pääsemme tavoitteitamme kohti?
Sovitut asiat tulee sitten vielä toteuttaa!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti