tiistai 12. maaliskuuta 2013

Kannattava kannustaminen

Yritysten tavoitteena on toimia kannattavasti. Lopputulos syntyy lukuisten asioiden yhteisvaikutuksesta. Yrityksen toimintaympäristö ja erilaiset sidosryhmät vaikuttavat siihen. Tuotteet, asiakkaat, johtaminen, liiketoimintaprosessit ja henkilöstö vaikuttavat siihen.

Yrityksen edun mukaista on pitää hyvä huoli henkilöstöstään. Kannustaminen eri muodoissaan
on tärkeää.

Kannustejärjestelmillä tarkoitetaan ennalta suunniteltua, systemaattista tapaa palkita henkilöstöä.
Niiden haaste on kahtalainen: ne eivät välttämättä kannusta ja ne tulevat yritykselle kalliiksi.

Työmme on kannustavaa, mikäli pääsemme siinä hyödyntämään ominaisvahvuuksiamme. Työyhteisön toimivuus on myös tärkeää.

Kannustavuutta voi lisätä yllätyksellisyydellä, oikeudenmukaisuudella ja muutoksen suunnalla.
Se mitä osaamme jo odottaa, ei meitä enää kannusta tavoitteen saavutettuamme. Palkankorotuskin tulkitaan negatiiviseksi, mikäli kaveri saa vielä enemmän. Muutokset vaikuttavat, mutta niiden vaikutus on usein vain lyhytaikainen. Puhutaan hedonistisesta oravanpyörästä.

Annetaan toisillemme palautetta, tekemistemme mukaan. Kehuja hyvästä työstä ja rehellistä palautetta huonosti menneistä asioista. Ollaan myös itse avoimia palautteelle. Näin meillä säilyy kyky oppia ja kehittyä. Ollaan kuitenkin mieluummin hieman liian positiivisia kuin negatiivisia.

Kannattavaa kannustamista ei osteta rahalla.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti