tiistai 5. maaliskuuta 2013

Viisas ajanhallinta

Viisas ajanhallinta on avain parempaan elämään. Viisas ajanhallinta alkaa tosiasioiden tunnistamisesta. Paljonko meillä on aikaa ja mihin haluamme sen käyttää? Voimmeko itse päättää ajankäytöstämme vai ohjaako joku muu meitä? Mitkä asiat elämässämme ovat aikavarkaita?

Ratkaisun avaimet löytyvät käytännön teoista: suunnittelusta ja järkevistä työtavoista.
Työpäivään mahtuu rajallinen määrä asioita. Kuinka monta ja missä järjestyksessä?
Miten pääsemme eroon turhista asioista? Miten saamme suunnittelun ja toteutuksen tasapainoon? Meneekö aikamme nyt tulipalojen sammuttamiseen?

Työtehtäviä kannattaa jäsentää kiireellisyys ja tärkeys -näkökulmista. Tärkeille, ei kiireellisille asioille on annettava riittävästi aikaa, koska ne auttavat sähläyksen vähentämisessä jatkossa.

Työtavoilla on oleellinen merkitys työmme mielekkyyteen ja tuottavuuteen. Mitkä asiat kannattaa tehdä yhdessä, mitkä yksilötyönä? Mitä ovat tulokselliset yhdessä tekemisen työtavat? Palaverit eivät ole pelkästään palavereja. On olemassa kokouksia, epämuodollisia tapaamisia, ideointityöpajoja. Niillä kaikilla on aivan oma erityinen hyötynsä ja sovellettavuutensa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti