maanantai 18. maaliskuuta 2013

Jukka Komppa oudoilla poluilla

Kirjailija, fil.tri Jukka Komppa kirjoitti Keskisuomalaisessa (12.3.2012) saarnaaja Pirkko Jalovaaran puolustuksen. En ole Kompan kirjoja lukenut, mutta kirjoituksestaan päätellen hän lienee satiirikko. Niin ainakin toivon.

Jos kirjoitus ei sattuisi olemaan satiiria, ansaitsee se muutaman kommentin. Silläkin uhalla, että leimaudun paholaisen kätyriksi.

”Vallitseva systeemi on kova, ihmisestä piittamaton”: Onko aiemmin ollut paremmin? Ei systeemi mitään päätä, ihan itse päätämme pitää huolta tai olla pitämättä.

”Jehovalaiset ovat oikeassa sanoessaan, että koko maailma on paholaisen vallassa”: Me ihmiset voimme olla pahoja tai hyviä, ei siinä paholaista tarvita.

”Evoluutioteoria alentaa ihmisen apinan tasolle”: 99% geeneistämme on samoja kuin simpanssilla, sattumaako vai paholaisen suunnitelmaa?

”Kuin sattumalta apina on paholaisen näköinen”:  Missä tähän paholaiseen voi käydä tutustunmassa, jotta voisi asiasta vakuuttua?

”Avarakatseisuutta on se, että kokeillaan kaikkia mahdollisia hoitomenetelmiä ... lääkkeet on tehty ihmisen auttamiseksi”: kumpaan Komppa nyt mahtaa uskoa lääkkeisiin vai ”kaikkiin mahdollisiin hoitomenetelmiin”?

”Usko tieteen yksinomaiseen voimaan on pahimman laatuista taantumuksellisuutta”: Missä mahtaisimme olla ilman tiedettä? Kuinka edistyksellisä ovat olleet kulttuurit, jotka eivät ole tiedettä tunteneet?

”Syy sairauksiin on siinä, ettei hengellisyydellä ja henkisyydellä ole sijaa tässä kovassa, teeskentelyyn perustuvassa maailmassa”: Hengellisyys viittaa uskontoihin, henkisyys elämän syvälliseen kokemiseen ilman uskontoa. Me ihmiset teemme päätöksiä omassa elämässämme.
Kovuus ja teeskentely ovat omia päätöksiämme, samoin inhimillisyys ja aitous.

Mikä on tieteen ja uskonnon ero? Tieteen avulla pyritään selittämään maailmaa käyttämällä hyväksi järkeä. Tieteen tulokset ovat  avoimia kritiikille. Uusi tieto muuttaa tiedettä. Tiede on avoin, kehittyvä  järjestelmä.

Uskonnossa sen sijaan oletetaan jonkun ylemmän auktoriteetin olemassaolo ilman,
että sitä kyseenalaistetaan.

Lähes kaikki, mitä näemme ympärillämme on seurausta siitä, että ihminen on jossain vaiheessa korvannut uskon järkiperäisellä ajattelulla. Tieteen avulla on pystytty löytämään luonnollisia selityksiä asioille. Taikausko on joutunut väistymään. Jumalien elintila on kaventunut olemattomiin, saatanista puhumattakaan.
Juttu Keskisuomalaisessa 15.3.2013

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti