Uusia ajatuksia voi synnyttää yhdistelemällä eri näkökulmia,
katsomalla asioita useassa eri ulottuvuudessa.
Ajatellaan esimerkiksi ihmistä yksiulotteisesti paha – hyvä
–akselilla. Täysin paha on janan vasemmassa päässä ja täysin hyvä oikeassa.
Mitä ovat ihmiset keskellä? Vähän pahoja ja vähän hyviä.
Katsotaan asiaa kahdessa eri ulottuvuudessa, jotka ovat
pahuus ja hyvyys. Nyt saadaan neljä perusvaihtoehtoa ja lukematon määrä eri
vivahteita. Jos ei ole paha mutta ei hyväkään on väritön, huomaamaton ja
harmaa. Oikein hyvä ja ei yhtään paha on pyhimys, erityisen hyvä ihminen.
Oikein paha ja ei yhtään hyvä on roisto, psykopaatti,
erityisen huono ihminen.
Mikä on paha ja hyvä yhtä aikaa? Se on rakastettava lurjus.
Mikä on paha ja hyvä yhtä aikaa? Se on rakastettava lurjus.
Kuten esimerkki osoittaa, jo kaksiulotteinen ajattelu tuo elämään värejä ja vivahteita.
Liike-elämän klassisia nelikenttiä ovat esimerkiksi Boston
Consultingin ” eläintarha”,
Ansoffin tuote-markkina –matriisi ja Porterin strategiat.
Nelikenttiä ei kuitenkaan kannata odottaa guruilta. Itse
kukin meistä voi luoda uusia ajattelun työkaluja.
Niitä olen elämän varrella
kerännyt satoja. Ehkä joskus vielä kirjoitan teemasta kirjan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti