Löysin vanhoista tiedostoistani Erlangenissa (Saksa) 4.5.1999 päivätyn johtamista pohtivan kirjoituksen. Siinä olen hakenut asioille perspektiiviä reilun kahden vuosituhannen ajalta. Mielenkiintoista on myös, se miten asiat ovat 17 vuodessa muuttuneet - vai ovatko?
Johtamisessa toistuvat samanlaiset asiat ajasta ja
mittakaavasta riippumatta. Tämän tiesi muun muassa Ly Bu-We (n. 240 eKr.)
todetessaan: ”Taito johtaa itseään ja taito hallita valtiota pohjautuvat samaan
periaatteeseen“. Caesar on puolestaan todennut: ”Asiat näyttävät suuremmilta
kaukaa kuin vierestä katsottuina“.
Kysymykseen oikean johtamistyylin kovuudesta ja pehmeydestä
oli Cicerolla selvä vastaus: ”Pelko on vallan kurja takuumies. Lempeys takaa
vallan“. Yrityselämässä emme ole yksin. Kokonaisuuden eteen tarvitaan
kokemusta, uskallusta, yltiöpäisyyttä, hullujen ideoiden esittäjiä, luotettavia
toteuttajia ja niin edelleen. Oleellista on, keitä johtaja kuuntelee, kuten
Raamattu (Sananlaskut 11:14) opastaa: ”Johtoa vailla kansa kulkee tuhoon,
neuvonantajien viisaus tuo menestyksen“. Valta turmelee ja ehdoton valta
turmelee ehdottomasti, on joku todennut. Raamatun versio asiaan (Saarnaaja
4:13) kuuluu: ”Parempi on köyhä ja viisas nuorukainen kuin vanha ja tyhmä kuningas,
joka ei enää kuuntele toisten neuvoja“.
Elämässä ei kaikki hyvistä pyrkimyksistä huolimatta suju
suunnitelmien mukaan. Usein sattuu jotain yllättävää. Suunnitelmia ei
tavallisesti saada kunnolla valmiiksi, ennen kuin niiden pohjalla olevat
olettamukset ovat jo vanhenneet. Baltasar Gracián toteaa Maallisen viisauden
kirjassaan: ”Halutkaa parasta, mutta odottakaa pahinta, jotta kestätte
seuraukset tyynesti“.
Monet yritykset ovat viimevuosina laatineet eettisiä
ohjeistoja itselleen. Ilman konsulttejakin pääsee oikeille jäljille hyvin
nopeasti, jos tuntee Baltasar Graciánin ohjeen: ”Perushyveitä ovat: viisaus,
oikeudenmukaisuus, rohkeus, maltillisuus, rehellisyys, ihmisten jatkuva
kunnioitus, jalomielisyys, anteliaisuus ja pyrkimys jatkuvaan hyveellisyyteen
maineen ja kunnian saavuttamiseksi“.
Johtaminen on oleelliselta osin ihmisten ja asioiden
ohjaamista siihen suuntaan, että asetetut tai sovitut tavoitteet
saavutettaisiin. Ilman tavoitteita ei voi olla oikeaa johtamista. On vain
puuhastelua asioiden kimpussa.
Tavoitteita voi asettaa tai niistä voi sopia. Usein prosessi toimii
näitä molempia yhdistelemällä. Vihjeen tavoiteprosessiin osallistuville ovat
vanhat Arabit aikoja sitten tienneet: ”Lupaa vähän mutta täytä
lupauksesi“. Tavoitteiden on oltava
haastavia, muttei mahdottomia. Tavoite, jonka toteuttamiselle ei ole mitään
edellytyksiä turhauttaa ja tappaa motivaation. Liian helpot tavoitteet tekevät
saman. Sopivien tavoitteiden asettamisen tärkeyden tunsi kiinalainen Go Hung
(n. 300 eKr.): ”Viisas hallitsija antaa virkamiehilleen sellaisia tehtäviä,
jotka eivät ylitä heidän kykyjään“. Mikäli hyväksyy itselleen epärealistiset
tavoitteet, on vaarana japanilaisten tuntema totuus: ”Se, joka asettaa tikapuut
liian pystyyn, suistuu helposti taaksepäin“. Helppoa ei ole myöskään hänellä,
joka jatkuvasti ylittää tavoitteensa. Tilanteen tuntee Raamattu (Sananlaskut
25:16): ”Jos hunajaa löydät, syö kohtuullisesti, muuten kylläännyt siihen ja
annat ylen“.
Kilpailustrategioiden perusta on kilpailijan tuntemus, jotta
voi omat toimenpiteet kohdistaa siten, että ne kilpailijoihin verrattuna
mahdollisimman hyvin toimisivat. Ennen General Motorsin tai IBM:n syntyä
tiesivät Afrikan Thongalaiset opastaa: ”Ei se käärme pure, jonka näet“. Pari
tuhatta vuotta sitten totesi kiinalainen Sun Tzu hieman samaan tapaan: ”Jos
tunnet vihollisesi ja itsesi, ei sinun tarvitse pelätä tuhannen taistelun
tulosta“. Kovassa kilpailussa ei pärjää pelkästään matkimalla toisia.
Menestyksekkäimmillä yrityksillä on usein omaperäiset strategiat, joita ei
kovin helpolla pysty matkimaan. Useaan tilanteeseen sopiva ohje löytyy
Jean-Jacques Rousseaulta: ”Tee aivan päinvastoin kuin on tapana“.
Toimiva organisaatio on yksi tärkeimmistä yrityksen
menestystekijöistä. Se voi olla myös tehokas menestyksen jarru. Organisaatio ei
ole itseisarvo, vaan väline. Hyvä organisaatio luo otolliset puitteet
tehokkaalle toiminnalle. Tacitus totesi asian käänteisesti: ”Mitä huonompi
valtio, sitä enemmän lakeja“.
Fokusointi, keskittyminen ydinosaamiseen ja portfolio-optimointi
ovat olleet pitkään muodissa. Vielä 1980-luvulla pyrittiin diversifioitumaan
eli levittäytymään uusille aloille. Silloin piti olla useita tukijalkoja.
Baltasar Gracián on todennut fokusointiin liittyen: ”Punnitkaa asioita tarkoin
ja ajatelkaa eniten tärkeimpiä“, sekä ”Useimmat ihmiset rasittavat kaikkia
kykyjään eivätkä saavuta mestaruutta missään“.
Asioiden muuttaminen on aina vaikeaa. Vaikeaa on tosin pysyä
myös pitkään paikallaan. Afrikassa Bembalaiset ovat asiasta sanoneet osuvasti: ”Paras
lääke hankaluuksia vastaan on maltti“. Muutoksiin kätkeytyy aina uhkia ja
mahdollisuuksia. Ajatuksia herättävän viisauden ovat Kiinalaiset pukeneet
muotoon: ”Muutosten tuulien puhaltaessa rakentavat jotkut tuulimyllyjä toiset
suoja-aitoja“. Machiavelli on todennut muutosjohtamisesta: ”Ei ole mitään
vaikeampaa, epävarmempaa ja vaarallisempaa kuin saada aikaan asioiden uusi
järjestys. Uudistajan vihollisia ovat kaikki, jotka ovat hyötyneet vanhasta
järjestyksestä. Ne joita uudistus mahdollisesti hyödyttää kannattavat sitä vain
laimeasti... tämä johtuu ihmiskunnan skeptisyydestä eli siitä, että mihinkään
uuteen ei uskota ennen kuin siitä on käytännön kokemuksia“.
Menestyksekäs johtaminen ei perustu asioiden jääräpäiseen
junnaamiseen johonkin suuntaan. Pitkäjänteisyyden lisäksi tarvitaan
näppituntumaa asioihin. Pitää olla valmis tekemään tarvittaessa myös nopeita
päätöksiä, jotka saattavat muuttaa kaiken aiemman. Tämän voi pukea Napoleonin
sanoin muotoon: ”Taito olla ajallaan hyvin rohkea ja ajallaan hyvin varovainen;
siinä onnistumisen taito“.
Kuluva vuosikymmen on ollut oppivan organisaation
vuosikymmen. Raamattu (Sananlaskut 18:15) toteaa: ”Ymmärtäväinen tavoittelee
tietoa, viisaan korva on aina sille avoin“. Kung Fu-Tse opettaa seuraavasti: ”Saanko
opettaa sinulle, mitä merkitsee viisaus? Kun tiedät jonkin asian, niin sano se
tietäväsi. Kun et tiedä jotakin, niin tunnusta tietämättömyytesi. Siinä on
viisaus“.
Abraham Lincoln on ilmaissut asian hieman suoremmin: ”Enpä
juurikaan perusta miehestä, joka ei ole tänään viisaampi kuin eilen“. Arabien
versio asiasta kuuluu: ”Ei ole häpeäksi ettei tiedä, häpeäksi on kun ei kysy“.
Monet johtajat pyrkivät keräämään ympärilleen saman mielisten
joukon. Tämä johtaa tilanteeseen, jossa koko organisaatio pyörii johtajan egon
ympärillä. Tällöin tyhmyys tiivistyy. Johtajan pitäisi aina arvostaa myös ”epämukavia“
ihmisiä, jotka ajattelevat asioista omalla tavallaan. Kyse ei ole siitä, että
tällöin jouduttaisiin koko ajan riitelemään asioista. Tärkeää on, että kaikilla
on pohjimmiltaan halua ja kykyä sitoutua yhdessä sovittaviin tavoitteisiin ja
toimintaan. Ainoastaan kirjava joukko ihmisiä, joilla on yhdessä laaja
kokemuspohja voi muodostaa joukon, jonka avulla päästään ennen pitkää
huippusuorituksiin. Ennen kuin johtaja alkaa arvostella jotain hankalaa
alaistaan, kannattaa pitää seuraava kiinalainen viisaus mielessä: ”Joka kertoo
minulle virheeni, on opettajani; se, joka ylistää, tekee vahingon“.
Nykyään kaikki harrastavat benchmarkingia. Se on erinomainen
tapa tulla melkein yhtä hyväksi kuin kilpailija. Toinen mahdollisuus on tulla
melkein yhtä hyväksi kuin joku omalle alalle täysin vieras yritys, jolla
kenties on joku meitä hyödyttävä ratkaisu tai toimintaprosessi. Benchmarking on
epäilemättä hyödyllistä. Otto von Bismark oli alan esitaistelija todetessaan:
”Tyhmä olet sanoessasi oppivasi kokemuksen kautta. Minä pidän parempana hyötyä
toisten virheistä ja välttyä joutumasta maksumieheksi“. Samaan joukkoon voi lukea
myös Ralph Waldo Emersonin: ”Tiedättekö, mikä on todellisen oppineen salaisuus?
Jokaisessa ihmisessä on jotain opittavaa minulle, ja siinä minä olen hänen
oppilaansa“.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti