tiistai 6. elokuuta 2013

Yrittäjyyttä suuryrityksiin

Uusi liiketoiminta tukehtuu alkuunsa, mikäli sitä yritetään johtaa yrityksen vakiintuneiden liiketoimintojen malleilla. Yrityksen johdon kannattaa tiedostaa yrittäjyyden voima yrityksen uudistamistyössä.

Suuryritysten monet johtajat ovat tottuneet johtamaan numeroin. Pienet numerot eivät kiinnosta. Miksi tuhlata aikaa johonkin, joka ei tuota lähikvartaalien aikana. Liikevaihdon tulee olla satoja miljoonia ennen kuin kiinnostus herää.

Olen törmännyt tilanteisiin, jossa johto on päättänyt yleiskuluprosentin yhtenäisen tavoitetason kaikille liiketoiminnoille. Jos päätös otetaan tosissaan, orastavat lupaukset tapetaan eikä uusia helposti synny. Kellä on halua ja uskallusta edes uusia asioita esittää?

Uudet liiketoiminnat tarvitsevat eri toimintamallit kuin vanhat ja vakiintuneet. Tässä suuret yritykset voivat oppia pieniltä innovatiivisilta kasvuyrityksiltä.

Uusien yritysten rakentaminen on prosessi, joka alkaa ideoiden ja osaajien kohtaamisella jatkuen idean jalostamisella, yrityksen perustamisella, liiketoiminnan käynnistämisellä ja parhaassa tapauksessa tavoitellun kasvun toteutumisella.

Välttämättömiä uuden yrityksen menestyksen elementtejä ovat kasvun mahdollistava liikeidea, riittävä rahoitus, tarvittava osaaminen, kasvuhalu ja pitkäjänteinen toiminta.

Samankaltaiset toimintamallit ovat sovellettavissa myös suuriin yrityksiin. Halutessaan suuryrityksillä on jopa alkavia yrityksiä paremmat edellytykset uusien liiketoimintojen synnyttämiselle ja kasvattamiselle: osaavia ihmisiä löytyy, rahoitus ei ole pullonkaula, yritys on tottunut toimimaan pitkäjänteisesti, kansainvälinen organisaatio ja infrastruktuuri ovat jo olemassa. Tarvitaan kuitenkin uudenlaista ajattelua.

Kaikkea ei tarvitse tehdä itse. Entistä tasavertaisemmat partnerisuhteet suurten ja pienten yritysten välillä voivat olla hyvin hedelmällisiä. Uuden liiketoiminnan rakentaminen voidaan ulkoistaa myös tätä varten perustettavaan yritykseen.

Yrittäjyyteen liittyy epävarmuuksia ja riskejä, mutta myös onnistumisen palkitsevuus. Yrittäjä on aktiivinen, uutta rakentava toimija, jonka asennetta kuvaa hyvin Peter Druckerin lausahdus ”paras tapa ennustaa tulevaisuutta on luoda se”.

Kuljemme kohti yrittäjyysyhteiskuntaa. Suomen menestys riippuu jatkossa pitkälti siitä, kuinka hyvin koko yrittäjäpotentiaalimme pystymme hyödyntämään.

Muokattu Talouselämä-lehden jutusta huhtikuulta 2010

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti