tiistai 18. helmikuuta 2014

Ajanhallinta



Mihin työaikamme kuluu? Olen asiaa selvittänyt mm. Viisas ajanhallinta –koulutuksissani. Aluksi olen pyytänyt kutakin pohtimaan työnsä ydintehtäviä eli niitä, jotka tuottavat välitöntä lisärvoa asiakkaille olivatpa ulkoisia tai sisäisiä. Pienen miettimisajan jälkeen olen kysynyt, kuinka suuren osan työajastaan kukin pystyy käyttämään ydintehtäviensä esteettömään suorittamiseen.

Tulokset ovat vähintäänkin mielenkiintoisia ja pysyneet saman suuntaisina jo pitkään. Vastaajajoukon asemalla ja tehtävillä ei näytä olevan suurta merkitystä. Työelämän haasteet ovat yhteisiä.

Kuudesosalla meistä ydintehtäviin kuluu alle 20% työajasta. Neljälläkymmenellä prosentilla ydintehtäviin kuluu vähemmän kuin 40% työajasta. Molemmat ovat huonoja lukuja ja työstressin synnyttäjiä.

Seitsemälläkymmenellä prosentilla luku on alle 70%. Eli parannattevaa löytyy. Lopuilla kolmellakymmenellä-prosentilla luku on yli 70% eli asiat päällisin puolin kunnossa. Sataan prosenttiin on turha pyrkiä. 

Mihin turhaan työaikamme sitten kuluu? Listän kärkipään teemoja ovat sähköpostin ja muiden sähköisten medioiden väärä käyttö, tehottomat työtavat, jatkuvat keskeytykset, höpöttävät kollegat, epäselvät vastuut, sopimattomat työtilat, toimimattomat ohjelmat, puuttuvat ohjeistukset ja esimiehen ajanhallinta. Yhteensä olemme listanneet reilut 20 aikarosvoa hakien samalla keinoja tilanteen parantamiseen.

Lohdullista on se, että asioille voi tehdä paljonkin. Kyse on hoksaamisesta ja hyvien työtapojen opettelusta.

Olen myös usein kysynyt sitä, kuinka moni on keksinyt hyvän idean työpöytänsä ääresssä. Kukaan ei ole vielä kättään nostanut.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti