maanantai 15. huhtikuuta 2013

Johtajasta yrittäjäksi™

Nyt joudun maksamaan kännykkälaskuni itse. Asia oli mielessäni vuonna 2002 ruvetessani yrittäjäksi.

Takana oli kahdenkymmenen vuoden työrupeama suurten yritysten johtotehtävissä. Työ oli ollut monipuolista, parin vuoden välein aina uusia haasteita. Olin tehnyt töitä satoja tuhansia ihmisiä työllistävän yrityksen tuhansien ihmisten pääkonttorissa. Olin vieraillut kymmenissä maissa. Olin rakentanut Saksalaisen jättiyrityksen eurooppaorganisaatiota. Olin ihmetellyt, mihin amerikkalainen emoyhtiö tarvitsee sata raporttia kuukaudessa. Olin suurten yritysten mies.

Työurani ensimmäisen viidentoista vuoden jälkeen olin ruvennut ajattelemaan asioiden järkevyyttä. Olinko onnellisempi, jos palkkaa ja vastuuta tuli lisää? Olinko valmis luopumaan arvoistani muita miellyttääkseni? Päätin ruveta jonain päivänä yrittäjäksi.

Olinko siihen valmis? En mutta oppivainen. Oliko aiemmasta kokemuksestani hyötyä? Joistain asioista oli, mutta haastavaa oli myös pois oppiminen. Oliko akateemisesta koulutuksestani hyötyä? Ei paljoakaan. Olenko rikastunut kymmenessä vuodessa? En ole. Vanhat säästöt ovat olleet hyvään tarpeeseen. Olenko katunut päätöstäni? En ole, koska elämäni on ollut vapaampaa ja monipuolisempaa. On pysynyt virkeänä, jatkuvasti oppinut uutta ja pystynyt välttämään pönötystä.

Suuressa organisaatiossa toimiessaan emme huomaa, millä ja kenen rakentamalla jalustalla seisomme. Oma ego kasvaa helposti osaamistamme suuremmaksi. Vain suuret asiat kiinnostavat. Kymmenen miljoonaa on hienompi luku kuin kymmenen tuhatta. Suuressa organsiaatiossa toimiessamme tietomme on kapea-alaista.

Polku johtajasta yrittäjäksi kääntää asiat uuteen asentoon. Olemme omillamme. Jalustaa ei enää ole. Mitkä tiedot ja taidot ovat edelleen hyödyllisiä ja mitä emme enää tarvitse? Mitä asioita emme vielä ollenkaan hallitse? Itsetunto joutuu koetukselle. Toisaalta saa itse päätää mihin aikansa käyttää. Tulotaso tippuu murto-osaan entisestä. Yrittäjänä et enää ajattele palkkaasi vaan yrityksesi parasta. Kuinka monesti joudut suuren yrityksen johtajana murehtimaan yrityksen rahoituksen riittävyyttä, jos et satu olemaan rahoitusjohtaja? Palkattuna toimitusjohtajana olin kiinnostunut tuloslaskelmasta. Yrittäjänä olen kiinnostunut rahan riittävyydestä ja sen jälkeen muista asioista, niitä on paljon.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti