maanantai 1. huhtikuuta 2013

"Älä osta kasvuyritykseltä"

Kasvuyritykset, niiden rakentaminen ja konsultointi ovat olleet ”juttuni” jo vuosia. Yrittäjävaimoni kommentti pysäytti ajattelemaan.

Yritykset, joiden on onnistunut toimia pitkään tutulla liiketoiminta-alueella tavallisesti hallitsevat asiansa. Niiden vaarat piilevät liiassa tyytyväisyydessä, uusiutumiskyvyn puutteessa.
Mutta se on toinen juttu.

Kasvuyritykset palkkaavat uusia ihmisiä, hakevat asiakkaita maailmalta, yrittävät saada rahoitusta ja rakentavat organisaatiotaan. Niiden on pakko siirtya alkuvaiheen luovan kaaoksen tilasta järjestäytyneempään toimintamuotoon. Yrittäjätiimi ei enää ehdi tehdä kaikkea itse. Pitää ruveta johtamaan.

Asiat ovat kuitenkin uusia, vaihtuvuus suurta, uudet työntekijät eivät hallitse hommia, työtä on osaamiseen ja voimavaroihin nähden liikaa.

Jokaiseen elämänvaiheeseen tullaan aloittelijana. Tämä pätee myös yrityksiin.

Kasvun huumassa tai sen tavoittelussa saattavat olemassa olevien asiakkaiden tarpeet jäädä vähälle huomiolle. Unohtuu vanha nyrkkisääntö, jonka mukaan työmäärä kymmenkertaistuu seuraavassa järjestyksessä: ylläpidetään olemassa olevaa asiakassuhdetta, rakennetaan uusi asiakassuhde ja yritetään saada takaisin menetetty asiakas.

Mikä siis neuvoksi?

Pidetään hyvä huoli olemassa olevista asiakkaista. Hoidetaan itselle pienet, mutta asiakkaalle tärkeät asiat nopeasti. Muistetaan, että maineen rakentaminen on epäsymmetristä. Rakentaminen vaatii vuosia, mutta sen voi pilata hetkessä. Perehdytetään ja koulutetaan uudet työntekijät hyville tavoille alusta alkaen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti