Olen aiemmin (9.4.2013) kirjoittanut 20 – 30 – 50 –säännöstä.
Asiakkaan näkökulmasta 20% yrityksessäsi tehtävästä työstä tuottaa todellista lisäarvoa. Kolmekymmentä prosenttia on tarpeellista muuta toimintaa ja puolet tekemisestä on asiakkaan näkökulmasta turhaa. Esimerkkejä tästä on mm. virheiden korjaaminen (lääke: tehdään kerralla oikein), epäselvyydet toiminnassa (lääke: organisoidaan asiat selkeästi), asioiden odottelu (lääke: virtautetaan tekeminen, tuotetaan oikeaan tarpeeseen oikea-aikaisesti), byrokratia (lääke: luodaan selkeät ja yksinkertaiset toimintamallit), huono johtaminen (lääke: vaihdetaan huonot pomot parempiin).
Kaiken tekemisen voi myös jakaa neljään ryhmään, jotka muodostuvat oikeiden ja väärien asioiden tekemisestä oikein tai väärin.
Organisaation strategian tehtävä tunnistaa oikeat asiat: missä liiketoiminnassa ollaan mukana, miten siinä menestytään, minkälaista osaamista, johtajuutta, organisaatiota ja toimintamalleja tarvitaan.
Henkilöstön kehittämisen ja kouluttamisen tehtävä on varmistaa, että oikeat asiat tehdään oikein.
Työhyvinvointi syntyy tästä. Usein törmää ajatteluun, että aluksi kehitetään työhyvinvointia ja se johtaa asioiden oikein tekemiseen. Asia on kuitenkin päin vastoin.
Kuinka paljon työstämme on oikeiden asioiden tekemistä oikein? Pajonko teemme vääriä asioita? Paljonko työajastamme kuluu sähläämiseen ja osaamattomuuteen?
20 – 30 – 50 –sääntö ei anna tähän suoraa vastausta, koska se ei ota suoraa kantaa strategian kannalta oikeisiin ja vääriin asioihin. Olettaen, että tehdään ainoastaan oikeita asioita käytetään puolet (20 + 30 %) ajasta oikein ja toinen puoli väärin.
Entä jos tehdäänkin aivan vääria asioita?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti